19. De robot – modelleren, texturen, belichten, renderen

robot

In deze afsluitende opdracht kun je al je geleerde kennis en creativiteit stoppen in het bouwen van een robot. Het eindresultaat wordt een schitterende high-res render van je robot karakter.

Dit zijn de eisen:

  1. Het moet een humanoide robot zijn. Dus twee armen en twee benen. Geen Wall-E’s.
  2. De robot moet origineel zijn. Geen C3PO, Iron-man, Bender, etc.. (je mag je wel laten inspireren door bestaande robots.)
  3. Je moet de technieken toepassen die je hebt geleerd tijdens de lessen. (box modellen, splines, modifiers, etc..)
  4. Bouw ook een klein beetje omgeving bij je robot. Geef een context bij je robot. Denk daarbij aan de volgende vragen: Wat is de functie van de robot? Waar is de robot? Wat is hij aan het doen? Mensen die naar jouw afbeelding kijken moeten er zelf een verhaaltje uit kunnen halen.

De Werkwijze:

Voor het beste resultaat raad ik je aan de volgende stappen te doorlopen. Als je dit goed doet zal dit zeker zichtbaar zijn aan je eindrender.

Maak een mindmap
Verzamel VEEL beeldmateriaal. Verzamel ook plaatjes van dingen die niet direct met robotjes te maken hebben. (daarom de mindmap) Kijk hier en hier maar eens waar George Lucas zijn inspiratie voor Star Wars vandaan haalde.

Ontwerpen
MAAK TEKENINGEN (analoog of digitaal). Op deze manier kun je snel creatieve ideeën vormgeven zonder de technische problemen. Houd wel in je achterhoofd dat je je schetsen uiteindelijk ook daadwerkelijk in 3D moet maken. Bijt je niet vast in moeilijke organische vormen.

Bouwen
Hard werken in 3DS Max. Dit zal de meeste tijd kosten. Werk van grof naar fijn. Voeg steeds meer details toe. Modelleren, textures, camera, belichten, renderen. Maak een mooie compositie in je render. Lees dit artikel eens over het maken van een goede compositie. Vergeet ook niet een goede driepuntsbelichting toe te passen.

Evalueren / Reflecteren
Doe een stapje terug, en bekijk je werk van een afstandje. Vergeet niet te kijken naar je compositie en belichting. Is het resultaat wat je ervan had gehoopt? Ja? Laat dan andere mensen naar je werk kijken.  Is het antwoord “nee” , doe dan een of een paar stappen terug in het proces en verbeter je werk.

Inleveren:

Uiterste inleverdatum: 28 oktober

Inleveren in de inlevermap met de volgende namen:
1GA*_Voornaam_Achternaam_tafelscene.max
1GA*_Voornaam_Achternaam_tafelscene.png
Vergeet niet je texture files goed te bewaren en in te leveren bij je MAX file.