Ambient occlusion baking met scanlinerenderer

Capture04

Het Model: https://dl.dropboxusercontent.com/u/45004819/2013/experimentalBall.max

Met de standaard scanline renderer kun je snel een ambient occlusion render maken en/of  je eigen belichting in je texture toepassen.

  1. Zorg dat je uv-unwrap klaar is voor de ambient occlusion render. (geen overlap in je UV’s)
  2. Plaats een standaard SkyLight in je scene (maakt niet uit waar). Je hoeft niets te veranderen in de settings maar als je wilt kun je de kleur aanpassen.
  3. in je rendersettings (f10) zet je de renderengine op scanline en in de Advanced Lighting tab voeg je de LightTracer toe.
  4. in de RenderToTexture setup voeg je een LightingMap element toe. (kies een hogere resolutie)
  5. Je kunt ook je eigen belichting renderen! plaats hiervoor lampen en zet je skylight uit.

Nadeel van deze methode is dat er antialiasing problemen kunnen ontstaan, vooral bij in elkaar stekende onderdelen.

Capture03
Capture01
Capture02